SAINT MICHEL

Jag har spenderat min helg inne i regniga Paris. Väderrapporterna sa 18 grader och sol men verkligheten var inte riktigt lika uppiggande. Istället möttes vi av 11 grader och regn. Trots det var vi ändå glada eftersom att vårt lilla gäng var samlat igen efter lovet. Anna hade köpt en ny kamera så vi var ju tvugna att fota mer än vanligt. Vi åkte till Saint Michel och promenerade omkring. Åt lunch på en på en restaurang som vi tyckte verkade typiskt fransk och mysig. Dock kändes det mer som en turistfälla när vi fick vår halvkassa mat. Serivitörerna var också lite konstiga, fast det har vi vant oss vid nu. Resten av dagen spenderade vi utanför Notre Dame i turistvimlet, på en skridskobana vid hotel de ville, inne i diverse vintagebutiker och till sist på ett kafé. På kvällen sa vi hejdå till Anna som skulle sitta barnvakt, och begav oss sen till Villennes och Matildas hus. Vi passade på att se Paranormal Activity och trots att jag redan har sett den en gång blev jag sjukt rädd. Det blev inte bättre av att Matildas rum har ett likadant läskigt lekrum bakom en liten dörr. Efter det såg vi The Ring som jag har lyckats undvika fram tills nu. Den var fett läskig, men väldigt bra. Jag kunde faktiskt sova sen...
-
Dagen efter åkte vi in till Paris igen. Vi är ju tvugna att passa på liksom. Vi promenerade längs hela Champs Elysees ner till Abercrombie&Fitch butiken som vi tänkt besöka. Dock möttes vi av en lång kö bara för att komma in, och trots de snygga killarna i entréen lyckades vi strunta i det för denna gången. Istället gick vi till HM...såklart. Jag köpte träningskläder. Otippat va? Vi åt lunch på en mysig restaurang med utsikt mot Louvren och lyckades även pricka in livemusik på torget. Under eftermiddagen hängde vi på Starbucks med varsin Chailatte. När det var dags för hemfärd blev det lite komplicerat. Vi satt och väntade på vårt tåg när det kommer massa vakter och säger på franska att vi måste lämna stationen pga "tekniska problem". Så vi fick helt enkelt vänta en timme inne i köpcentret ovanför stationen vilket resulterade i lite tröstshopping.
-
Till sist kom jag i alla fall hem, efter en promenad i regnet. Då mötte jag min värdpappa i hallen och han sa att hela familjen var nära att dö under natten. Jag fattade ingenting. Han förklarade att det hade varit en gasläcka i värmepumpen och att det var jättefarligt. De hade vaknat under natten och spytt osv, så de hade öppnat några fönster och stängt av värmepumpen för säkerhetsskull även om de inte visste att det var den. Hade de inte gjort det hade det varit väldigt allvarligt. På morgonen kom ambulanser, brandbilar, poliser och dessutom stadens borgmästare hit. Familjen och barnens farmor som är här på besök fick sitta med syremasker i fyra timmar. Mamman fick stanna på sjukhuset över natten och de andra kunde åka hem på eftermiddagen. Tur att allt gick bra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0