OM FRANKRIKE

Jag har konstaterat ett antal saker sen jag kom hit.

- För det första är radiokanalerna här mer enformiga än vad de är i Sverige. I bilen här har jag 6 kanaler att välja mellan, 4 av dem spelar populärmusik. Om man hoppas runt mellan kanalerna lite då och då märker man att de verkar ha fyra favoritlåtar. Den helt klart mest spelade låter är "Titanium". Igår när jag körde hem barnen efter tennislektionen lyssnade vi på den tre gånger på rad eftersom att vi bytte kanal efter att den slutat. Nummer två är förmodligen Levels med Avicii. Varje gång innan den spelas snackar radiopratarna om detta nya stora fenomen, alltså Avicii. De är så tidiga verkligen. (Btw, de spelar "Blessed" också). De två andra sönderspelade låtarna här är "She doesn't mind" och "International Love". Seriöst, varannan låt man hör är någon av dessa fyra.
'
- När jag kör den mysiga sträckan till skolan åker vi genom en stor skog. Nästan varje gång vi passerar ser man översminkade tjejer, med höga stövlar, en tubkjol som inte täcker någonting, och någon liten topp. Ibland är de på väg in eller ut ur en bil vid vägkanten, ibland snackar de med någon i telefon är bara väntar. Alltså say what?
'
- Här går hästar överallt. De har alltid företräde i trafiken, vilket håll de än kommer ifrån. Som om det inte var nog komplicerat att köra här redan. Maisons-Laffitte är "hästarnas stad" och det märks verkligen.
- David Beckham ska tygligen flytta hit snart med sin familj, för att spela för något stort lag här. Jag kör förbi hans framtida träningsplan varje dag. Har helt svårt att koncentrera mig ibland när jag kör där för det springer alltid en massa fotbollsspelare längs vägen. :D
'
- Fransmän verkar inte veta så mycket om Sverige. De vet i allmänhet att vi har en kung, att det är kallt och att vi gillar lax. Och de känner till Swedish House Mafia och ABBA. Victor frågade mig igår om det fanns grizzlybjörnar i den svenska skogen. Nej, sa jag, men det finns älgar. De visste dock inte riktigt vad det var för något så jag försökte förklara.
Här bor jag föresten, i det vita huset! Det är väldigt modernt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0