FÖRSTA DAGEN

Just nu är jag helt slut i huvudet efter en fullspäckad dag i Frankrike. Jag snackar engelska hela tiden och hör franska runt omkring konstant, vilket faktiskt känns otroligt nyttigt. Har redan lärt mig en del nya ord och uttryck så jag kan ju bara hoppas att utvecklingen går lika bra framöver.

 

Imorse gick jag upp klockan åtta och åt frukost med familjen. Vid nio åkte jag och Christine och handlade. Först var på någon slags inomhus marknad, där vi köpte tre stora påsar med alla möjliga sorters grönsaker, frukter osv. Älskar att de gillar sådant. Men sen åkte vi till en vanlig supermarket för att inhandla resten…och det var lite speciellt. Verkligen ALLT som stoppades i vagnen var organiskt och ordentligt utmärkt med fina gröna symboler. Okej, det är väl ändå bra, men sen kom vi till de onyttigare avdelningarna av affären och jag förväntade mig att vi skulle springa förbi dem utan att titta närmare på hyllorna. Så jag blev helt förvånad när Christine slängde ner tio olika kakpaket, fem chokladkakor och diverse flingor med choklad i mitten. Jag frågade om det fanns några nyttiga flingor istället, typ utan choklad? Då föreslog hon frosties. Så jag struntade helt enkelt i det. Frankrike älskar sötsaker har jag märkt, samtidigt som det känns som att de försöker vara ganska hälsosamma. Till exempel äter de ljust bröd med marmelad/nutella till frukost varje dag och det är efterrätt efter varje måltid, både lunch och middag. I alla fall, vi handlade färdigt, och begav oss sedan till apotektet innan vi körde tillbaka hem.

 

Efter lunch åkte jag och Christine iväg igen, till Saint germain en laye, som ligger här i närheten. Där strosade jag omkring i cirka två timmar medan C klippte sig. Jättemysig stad, och det var ganska varmt, ca 13 grader och solen sken emellanåt. När C var klar åkte vi hem och hämtade E och V, och tog sen tåget in till Paris. Det tog bara femton minuter. Kvällen spenderades på Champs Elysees. Jag fick smaka macaroons (sjukt goda), och familjen shoppade loss inne i de dyra butikerna längs gatan.

 

Middagen åt vi på en fin italiensk restaurang och på vägen hem läste jag och Ellie läxor,  -Macbeth på gammeldags engelska. Mitt huvud väger hundra kilo just nu, så kommer antagligen däcks snart. Kan tyvärr inte lägga in några bilder, för det verkar inte fungera att lägga över dem från kameran till mobilen. Förlåt att detta blev ett megalångt inlägg, jag ska bättra mig. Bisoous


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0