NEIGE

Det är snö i Paris och alla fransmän är deprimerade och rädda. Människor ser ut som att jorden kommer gå under medan de traskar fram genom snödrivorna. Bilförarna kör i 20 km/h med sina sommardäck, vilket i och för sig är bra, för det händer olyckor annars. När jag körde till skolan idag, åkte vi som vanligt genom en brant, snirklig backe som är enkelriktad och jättesmal. Det var en bil framför mig som körde liiiite för fort nerför, så hur mycket föraren än verkade bromsa gled bilen ut på den större vägen och rakt in i en parkerad bil. Uuups! Som tur var skadade sig ingen, förutom de båda bilarna då. Jag kände mig lite cool som klarade backen utan bekymmer också...
Jaja, igår var jag i Paris. Träffade först Anna på Starbucks vid Saint Lazare, där vi fick vänta på Matilda ett tag eftersom att hennes tåg blivit inställda. Men till slut dök hon upp, och vi tog oss till Louvren. Kön var extremlång, men lyckligtvis visste Anna en annan ingång, där det inte var lika mycket folk. Målet med besöket var ju ungefär att se Mona Lisa, och det verkade väl som att alla andra hade samma plan för som vanligt såg man snarare hundra japaners huvud och kameror istället för själva tavlan. Matilda var dock fascinerad ändå och smälte in ganska bra ibland de andra trängande turisterna. Hon blev även uppraggad av en cubansk säkerhetsvakt som blev kär i hennes röda hår. Efter Louvren begav vi oss till Hotel de Ville, där vi åt Croque Monsieur på en mysig restaurang. Egentligen skulle vi ha åkt skridskor efteråt, men det var sååå himla kallt, så vi åkte tillbaka till Starbucks och drack varsin extremstor chailatte. Sen tog vi alla tåget hem. Och för första gången kom det kontrollanter för att kolla biljetterna på tåget. Jag fuskåker ju på min värdmammas kort så jag blev en aning nervös när 5 män i uniform klev på och började sprida ut sig i vagnen. Men allt gick bra, och de kollade inte ens på bilden. Så jag ska nog fortsätta vara busig ett tag till...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0